• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czujniki samochodowe – rodzaje i ich rola

Nowoczesne samochody wyposaża się w wiele różnego rodzaju czujników, które mają zbierać i analizować informacje m.in. na temat stanu poszczególnych podzespołów. Te elementy, mimo swoich niewielkich gabarytów, są bardzo ważne dla prawidłowej pracy silnika, ale jednocześnie podatne na uszkodzenia. Jakie czujniki montuje się najczęściej?

Sonda lambda

Jednym z podstawowych czujników jest sonda lambda zlokalizowana w układzie wydechowym. To niewielkie urządzenie odpowiada za pomiar składu spalin. Jak to wpływa na pracę silnika? Dzięki temu komputer jednostki napędowej może określić, czy spalana mieszanka ma odpowiednie proporcje powietrza do paliwa. W niektórych układach umieszcza się po dwie sondy, aby jeszcze lepiej kontrolować skład spalin.

Niestety ze względu na swoją lokalizację czujnik ten jest narażony na działanie bardzo wysokich temperatur i może łatwo ulegać uszkodzeniu. Jeżeli sonda lambda przestanie pracować prawidłowo, dojdzie do widocznego wzrostu spalania. Jedynym sposobem na naprawę będzie wówczas wymiana na nową. Koszt takiej wymiany waha się w okolicach 200 zł.

Czujniki wału korbowego oraz wałka rozrządu

Czujniki położenia wału korbowego oraz wałka rozrządu odpowiadają za przekazywanie informacji o pracy tłoku cylindra i prędkości obracania się wałków. W efekcie komputer idealnie dobiera moment wtrysku paliwa, a także steruje procesem zapłonu mieszanki.

Jeżeli zauważa się nierówną pracę jednostki lub falowanie obrotów, można podejrzewać, że uszkodzeniu uległy wspomniane czujniki. Na szczęście kwota, którą zapłacicie za wymianę tych elementów, nie będzie duża – jeden czujnik to ok. 100 zł plus robocizna.

Czujnik w kolektorze dolotowym

Kolejnym istotnym czujnikiem jest ten umieszczony w kolektorze dolotowym. W starszych modelach był to tak zwany przepływomierz, w nowszych – czujnik MAP. Bez względu na nazwę pełnią one tę samą funkcję – mierzą ilość powietrza, która dostaje się do silnika. To, podobnie jak przy sondzie lambda, ma umożliwić dobór idealnych proporcji mieszanki.

Ewentualne pogorszenie osiągów lub zwiększone spalanie mogą być spowodowane awarią czujnika MAP. Niektórzy mechanicy decydują się na czyszczenie tego urządzenia, ale zazwyczaj zaleca się zakup nowego oryginalnego lub wybór odpowiedniego zamiennika. Najtańszą opcją będzie zamiennik – od 100 do 200 zł.

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej

Tani, a nawet nieco tańszy jest czujnik w chłodnicy. Zazwyczaj trzeba za niego zapłacić maksymalnie 100 zł. Czujnik ten, przekazując informacje o temperaturze cieczy chłodzącej, pozwala komputerowi odpowiednio sterować pracą zapłonu i wentylatorem chłodnicy. Jeżeli się zepsuje, silnik może się przegrzewać i przez to zużywać dużo więcej paliwa.

Czujnik turbiny

Wśród popularnych czujników można wymienić jeszcze czujnik turbiny – montuje się go we wszystkich jednostkach z turbodoładowaniem. Ten element ma za zadanie mierzyć wartość ciśnienia sprężonego powietrza. Na tej podstawie steruje się zaworem upustowym turbosprężaki i nie dopuszcza się do zbyt dużego ciśnienia doładowania.

Podobnie jak inne czujniki, ten również nie jest drogi – nowy kosztuje od 100 do 200 zł.

W jaki sposób można wymusić wypalanie filtra DPF?
Filtr cząstek stałych – w skrócie DPF lub FAP w samochodach z silnikami diesla oraz GPF w autach z jednostkami benzynowymi – odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Gdy poziom sadzy w filtrze przekracza normę, dochodzi do jej samoistnego wypalania. Czasami jednak warto specjalnie wymusić ten proces. Kiedy i jak można to zrobić?
więcej
Czym się różni filtr GPF od DPF?
DPF-y montuje się w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od dawna. Od niedawna zaś również pojazdy z jednostkami benzynowymi wyposażane są w dodatkowy filtr nazywany GPF. Teoretycznie oba filtry mają takie samo zadanie – oczyszczanie spalin z cząstek stałych, to znaczy z popiołu i sadzy. Jednak w związku z tym, że działają w różnych warunkach, nie do końca można postawić pomiędzy nimi znak równości. Czym różni się GPF od DPF-a?
więcej
Dlaczego samochód nagle spala dużo więcej paliwa niż dotychczas?
Do tej pory tankowaliśmy raz na dwa tygodnie i spokojnie wystarczało nam na codzienne dojazdy do pracy. Teraz nagle dużo szybciej zapala się rezerwa, chociaż wcale nie pokonaliśmy więcej kilometrów niż zazwyczaj. Co może być przyczyną zwiększonego spalania? Dlaczego samochód pobiera więcej paliwa? Gdzie szukać przyczyny? I czy zawsze oznacza to poważną awarię?
więcej