• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czujniki samochodowe – rodzaje i ich rola

Nowoczesne samochody wyposaża się w wiele różnego rodzaju czujników, które mają zbierać i analizować informacje m.in. na temat stanu poszczególnych podzespołów. Te elementy, mimo swoich niewielkich gabarytów, są bardzo ważne dla prawidłowej pracy silnika, ale jednocześnie podatne na uszkodzenia. Jakie czujniki montuje się najczęściej?

Sonda lambda

Jednym z podstawowych czujników jest sonda lambda zlokalizowana w układzie wydechowym. To niewielkie urządzenie odpowiada za pomiar składu spalin. Jak to wpływa na pracę silnika? Dzięki temu komputer jednostki napędowej może określić, czy spalana mieszanka ma odpowiednie proporcje powietrza do paliwa. W niektórych układach umieszcza się po dwie sondy, aby jeszcze lepiej kontrolować skład spalin.

Niestety ze względu na swoją lokalizację czujnik ten jest narażony na działanie bardzo wysokich temperatur i może łatwo ulegać uszkodzeniu. Jeżeli sonda lambda przestanie pracować prawidłowo, dojdzie do widocznego wzrostu spalania. Jedynym sposobem na naprawę będzie wówczas wymiana na nową. Koszt takiej wymiany waha się w okolicach 200 zł.

Czujniki wału korbowego oraz wałka rozrządu

Czujniki położenia wału korbowego oraz wałka rozrządu odpowiadają za przekazywanie informacji o pracy tłoku cylindra i prędkości obracania się wałków. W efekcie komputer idealnie dobiera moment wtrysku paliwa, a także steruje procesem zapłonu mieszanki.

Jeżeli zauważa się nierówną pracę jednostki lub falowanie obrotów, można podejrzewać, że uszkodzeniu uległy wspomniane czujniki. Na szczęście kwota, którą zapłacicie za wymianę tych elementów, nie będzie duża – jeden czujnik to ok. 100 zł plus robocizna.

Czujnik w kolektorze dolotowym

Kolejnym istotnym czujnikiem jest ten umieszczony w kolektorze dolotowym. W starszych modelach był to tak zwany przepływomierz, w nowszych – czujnik MAP. Bez względu na nazwę pełnią one tę samą funkcję – mierzą ilość powietrza, która dostaje się do silnika. To, podobnie jak przy sondzie lambda, ma umożliwić dobór idealnych proporcji mieszanki.

Ewentualne pogorszenie osiągów lub zwiększone spalanie mogą być spowodowane awarią czujnika MAP. Niektórzy mechanicy decydują się na czyszczenie tego urządzenia, ale zazwyczaj zaleca się zakup nowego oryginalnego lub wybór odpowiedniego zamiennika. Najtańszą opcją będzie zamiennik – od 100 do 200 zł.

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej

Tani, a nawet nieco tańszy jest czujnik w chłodnicy. Zazwyczaj trzeba za niego zapłacić maksymalnie 100 zł. Czujnik ten, przekazując informacje o temperaturze cieczy chłodzącej, pozwala komputerowi odpowiednio sterować pracą zapłonu i wentylatorem chłodnicy. Jeżeli się zepsuje, silnik może się przegrzewać i przez to zużywać dużo więcej paliwa.

Czujnik turbiny

Wśród popularnych czujników można wymienić jeszcze czujnik turbiny – montuje się go we wszystkich jednostkach z turbodoładowaniem. Ten element ma za zadanie mierzyć wartość ciśnienia sprężonego powietrza. Na tej podstawie steruje się zaworem upustowym turbosprężaki i nie dopuszcza się do zbyt dużego ciśnienia doładowania.

Podobnie jak inne czujniki, ten również nie jest drogi – nowy kosztuje od 100 do 200 zł.

Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej
Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej