Rzeczywiste spalanie najczęściej jest inne od tego, które
podaje producent w informacjach o samochodzie. Dlaczego? Ponieważ w trakcie testów tworzone są sztuczne warunki laboratoryjne, które nijak mają się do tych panujących na naszych drogach. Dodatkowo, każdy z nas ma swój styl jazdy, co także rzutuje na ilość spalanego paliwa. Mimo wszystko kierowcę powinno zaniepokoić nadmierne spalanie, bo może być ono sygnałem poważnych problemów z samochodem.
Niemechaniczne przyczyny nadmiernego spalania
Zanim z powodu nadmiernego spalania oddacie samochód do warsztatu, zastanówcie się nad kilkoma kwestiami – być może tak duże zużycie paliwa wynika wyłącznie z tego, w jakich warunkach i po jakich drogach się poruszacie ?
Pamiętajcie, że na krótkich trasach, na których silnik nie ma okazji porządnie się rozgrzać, spalanie zawsze będzie sporo wyższe niż wtedy, gdy jeździcie samochodem przez dłuższy czas. Zwiększone spalanie z powodu nierozgrzanego silnika zauważycie na pewno zimą, szczególnie jeśli Wasze auto stoi na zewnątrz, nawet w mróz. Dodatkowo, zimowe opony, a nawet problemy z ciśnieniem w kołach także wpływają na nieco wyższy pobór paliwa – te wartości nie są znaczące, ale w połączeniu z krótkimi trasami i parkowaniem na dworze mogą naprawdę mocno zwiększyć spalanie.
Kolejna sprawa to agresywna jazda. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie, wchodzenie na bardzo wysokie obroty – taki styl jazdy zawsze wpłynie na ilość zużywanego paliwa. Podobnie zresztą jak włączona klimatyzacja.
Zwiększone spalanie możecie zaobserwować także wtedy, gdy poruszacie się pojazdem z dodatkowym obciążeniem. Rowery na dachu, przyczepka, załadowany bagażnik albo po prostu maksymalna ilość pasażerów w samochodzie naprawdę ma znaczenie.
Mechaniczne przyczyny nadmiernego spalania
Jeśli wykluczyliście już wszystkie powyższe przyczyny, pora sprawdzić kwestie czysto mechaniczne. Zwiększony pobór paliwa może być wynikiem uszkodzenia układów: wydechowego, paliwowego, lub hamulcowego.
Najczęściej w układzie paliwowym dochodzi albo do awarii pompy, albo wtrysków. Niesprawną pompę można rozpoznać po zapachu benzyny wydobywającym się z jednostki napędowej, zaś wtryski po szybszym zużyciu oleju napędowego, większej ilości spalin oraz nierównej pracy silnika na biegu jałowym.
Problemy z układem hamulcowym objawiające się nadmiernym zużyciem paliwa to zazwyczaj po prostu uszkodzenie zacisków hamulcowych, które trzeba wymienić.
Gdy spalanie naprawdę radykalnie wzrasta, a wszystko, cowymieniliśmy wcześniej, działa prawidłowo, warto sprawdzić układ wydechowy. Po pierwsze – podłączcie samochód do komputera diagnostycznego i zweryfikujcie poprawność pracy sondy lambda. Sonda ta odpowiada za pomiar składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy do jednostki dostanie się mieszanka o za dużej ilości paliwa, spalanie może być nawet o połowę większe niż dotychczas.
Po drugie skontrolujcie zużycie katalizatora. Ta część, zwana także reaktorem katalitycznym lubi psuć się po przejechaniu 200 tys. km. Jeśli Wasze podejrzenia okażą się prawdziwe, koniecznie dokonajcie jego wymiany, a starą część nie wyrzucajcie – jego sprzedaż w profesjonalnym punkcie skupu będzie bardzo opłacalna i pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy na kupno nowego elementu. Po trzecie, nie zapomnijcie o stanie tłumika. Każdy z tych elementów może przyczynić się do zwiększonego zużycia paliwa. Jeżeli usterka nie zostanie zdiagnozowana i usunięta, dojdzie najprawdopodobniej do dalszych uszkodzeń, których naprawa będzie dużo bardziej kosztowna. Właśnie dlatego, gdy zauważycie jakikolwiek problem, nie zwlekajcie, tylko działajcie !