Kolektor wydechowy
Kolektor wydechowy jest elementem od którego tak naprawdę zaczyna się cały układ. To właśnie on montowany jest bezpośrednio do silnika, a konkretniej do miejsca z którego wydostają się spaliny z komory spalania. Z jednej strony znajduje się dokładnie tyle wlotów ile cylindrów posiada silnik pojazdu, a z zakończeniem kolektora wydechowego jest jedna rura, która najczęściej mocowana jest bezpośrednio w katalizatorze.
Katalizator
Jeszcze do niedawna katalizator był najcenniejszym elementem układu wydechowego. Na pierwszy rzut oka katalizator jest podobny do tłumika, a co za tym idzie swoim wyglądem przypomina puszkę. We wnętrzu tej niepozornej puszki możemy znaleźć metale szlachetne takie jak rod, pallad bądź platyna, które do tanich nie należą. To właśnie ich obecność przyczynia się do wysokiej ceny katalizatora. Jego wnętrze to nic innego jak kanaliki, które swoim ułożeniem przypominają plaster miodu, a na swoich ściankach posiadają metale szlachetne. Dzięki ich obecności możliwe jest wystąpienie reakcji chemicznej ze spalinami wydostającymi się z silnika, a efektem końcowym jest oczyszczenie ich ze szkodliwych substancji. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nawet uszkodzony katalizator ma bardzo dużą wartość i najlepszym rozwiązaniem jakie można z nim zrobić to wizyta w skupie katalizatorów w celu jego sprzedaży.
Filtr cząstek stałych
Filtr cząstek stałych jest kolejnym elementem układu wydechowego odpowiedzialnym za oczyszczanie spalin. Do niedawna filtr cząstek stałych można było spotkać jedynie w pojazdach wyposażonych w silnik wysokoprężny. Obecnie filtry cząstek stałych montowane są także w samochodach z silnikiem benzynowym. Filtr cząstek stałych zatrzymuje cząstki stałe wydobywające się z silnika, a następnie dokonuje ich wypalania wewnątrz filtra. Wypalanie przyczynia się do wydłużenia jego trwałości. Większość jego usterek spowodowanych jest przerwanym procesem wypalania filtra bądź brakiem jego wypalania. Z zewnątrz filtr cząstek stałych podobny jest do katalizatora – jego obudowa wykonana jest ze stali nierdzewnej. Jego wnętrze to ceramiczny korpus, w którego skład wchodzą kanały, które z jednej strony są zamknięte. Rozwiązanie to zmusza spaliny do przenikania pomiędzy kanałami przez co dochodzi do ich oczyszczania. Ściany kanałów wykonane są z węglika krzemu pokrytego tlenkiem glinu i tlenkiem ceru, które pokryte są cząstkami platyny. To właśnie jej obecność przyczynia się do wysokiej ceny zakupu filtra cząstek stałych.
Tłumik końcowy
Tłumiki końcowe połączone są bezpośrednio z katalizatorem bądź filtrem cząstek stałych przy użyciu rur wydechowych. W większości przypadków zastosowanie znajdują dwa tłumiki końcowe połączone ze sobą w sposób szeregowy czyli jeden za drugim. Jeden z tłumików odpowiedzialny jest tłumienie wysokich częstotliwości dźwięku, a drugi za tłumienie niskich częstotliwości dźwięku.
Sonda lambda
Sonda lambda jest niewielkim czujnikiem instalowanym w układzie wydechowym – najczęściej umiejscowiona w kolektorze wydechowym. Jej głównym zadaniem jest analiza spalin wydostających się z silnika. To dzięki jej odczytom dobierana jest mieszanka paliwowo-powietrzna.
Najcenniejszymi punktami układu wydechowego jest katalizator oraz filtr cząstek stałych. Zarówno w jednym jak i w drugim we wnętrzu znajdziemy metale szlachetne, które przyczyniają się do znacznego wzrostu wartości poszczególnych elementów.