Strzały z wydechu potocznie nazywane popcornem mogą się pojawiać przy przyspieszaniu i być jednym z objawów nieszczelności układu wydechowego. Zdarza się jednak, że występują przy schodzeniu z obrotów albo podczas zmiany biegów. Co wówczas oznaczają? Dlaczego w ogóle powstają? I jak wpływają na działanie jednostki napędowej?
Dlaczego strzela z wydechu?
Zacznijmy od tego, czym są strzały z wydechu i kiedy powstają. Strzały, czyli charakterystyczne głośne dźwięki przypominające eksplozję słychać wtedy, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna nie zostanie w całości spalona w jednostce napędowej i resztki paliwa trafią do układu wydechowego, który rozgrzewa się do bardzo wysokich temperatur. Paliwo w styczności z gorącymi elementami wydechu wybucha, co słychać na zewnątrz. Dzieje się tak zwłaszcza w samochodach o dużej mocy np. przy schodzeniu z obrotów po dynamicznym starcie albo wyprzedzaniu, ale nie tylko.
Czy strzały z wydechu są objawem awarii?
Czasami strzały to objaw awarii. Jeśli tak zwany popcorn z wydechu pojawia się przy przyspieszaniu albo spontanicznie, bez wyraźnej przyczyny, powinno się sprawdzić stan układu wydechowego. Zdarza się bowiem, że eksplozje spowodowane są nieszczelnościami we wspomnianym układzie – przez elementy wydechu na zewnątrz wydostają się spaliny, które przyczyniają się do powstania niepokojących dźwięków. Mogą one wpływać również na głośność układu wydechowego i zostać zaciągnięte układem wentylacyjnym do kabiny. Ta ostatnia sytuacja jest szczególnie niebezpieczna i wymaga jak najszybszej wizyty w warsztacie, ponieważ stwarza ryzyko zaczadzenia.
Strzały z wydechu w samochodach sportowych i po tuningu
Warto jednak wiedzieć, że w niektórych modelach aut strzały są normą i wynikają z zastosowania systemu anti-lag służącego do minimalizowania efektu turbodziury. System anti-lag odpowiada za wtłoczenie dodatkowej porcji spalin do wydechu, aby w kolektorze wydechowym lub w obudowie turbiny doszło do zapłonu paliwa. Po co się to robi? Żeby wirnik turbosprężarki pracował nawet przy niskich obrotach i turbina szybko reagowała na wciśnięcie pedału gazu.
Anti-lag montuje się przede wszystkim w samochodach sportowych, dlatego strzały z wydechu kojarzone są z autami o dużych osiągach.
Czasami w pojazdach po tuningu poza popcornem występują także tak zwane marchewy, czyli płomienie z wydechu. Żeby uzyskać ten efekt nie stosuje się anti-laga, tylko montuje przepustnicę z obejściem powietrza oraz opóźnienie zapłonu, dzięki którym strzały powstają nie w kolektorze, a w wydechu przelotowym, powodując powstanie płomieni widocznych poza samochodem.
Strzelanie z wydechu a silnik
A czy strzały z wydechu mogą negatywnie wpływać na działanie jednostki napędowej albo innych układów w pojeździe? Jeśli mają postać wspomnianego już popcornu i występują w autach z fabrycznie zamontowanym systemem anti-lag, nie stanowią zagrożenia. Jeżeli jednak są mocne i powstają w wyniku nieumiejętnego tuningu, mogą doprowadzić do uszkodzenia katalizatora, sondy lambda, tłumików albo turbosprężarki, dlatego ewentualne modyfikacje powinno się zlecać wyłącznie sprawdzonym i doświadczonym mechanikom.