Zbyt niski poziom oleju silnikowego jest bardzo niebezpieczny. W skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do zatarcia jednostki napędowej, dlatego co jakiś czas powinno się sprawdzać, czy poziom tego płynu eksploatacyjnego nie spadł poniżej normy i czy w związku z tym nie trzeba go uzupełnić. Czasami okazuje się, że oleju zaczyna ubywać zdecydowanie szybciej niż do tej pory. Co bywa przyczyną takiego stanu rzeczy?
Każdy samochód wymaga uzupełniania oleju silnikowego. Przyjmuje się, że standardowo silnik, w którym nie doszło do awarii, zużywa do 1 l oleju na 1000 przejechanych kilometrów. Jeżeli auto potrzebuje zdecydowanie większej ilości tego płynu eksploatacyjnego, można podejrzewać m.in. powstanie nieszczelności w układzie napędowym, problem z turbosprężarką, zużycie łańcucha rozrządu lub uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych.
Nieszczelność w układzie napędowym
W przypadku nadmiernego zużycia oleju pierwszą rzeczą, którą warto sprawdzić, jest stan układu napędowego. Często okazuje się, że olej wycieka przez nieszczelności np. pęknięcie uszczelki miski olejowej, podkładki korka spustu, simmeringów, czyli uszczelek wału korbowego albo uszczelki pokrywy głowicy. Każdy z tych problemów da się łatwo usunąć, zastępując gumowy element nowym. Trzeba tylko mieć na uwadze, że czasami pociąga to za sobą konieczność jednoczesnej wymiany innych podzespołów, co podnosi koszt naprawy.
Problem z turbosprężarką
Jeżeli silnik z turbodoładowaniem nie tylko nagle potrzebuje więcej oleju niż do tej pory, lecz także ma wyraźne spadki mocy, szarpie w trakcie jazdy, a z samochodu wydobywają się spaliny w błękitnym kolorze, można podejrzewać uszkodzenie mechaniczne turbosprężarki albo zapchany filtr powietrza blokujący jego dopływ do tego podzespołu. O ile wymiana lub regeneracja turbosprężarki należy do jednych z droższych napraw, o tyle wymiana filtra powietrza to niewielki wydatek.
Zużycie łańcucha rozrządu
Wiadomo, że problem z ubywaniem oleju nie jest spowodowany wyciekami ani awarią turbosprężarki? Sprawdźcie jeszcze łańcuch rozrządu. Jeśli powstaną w nim luzy wpływające na brak synchronizacji pracy zaworów z obrotami wału korbowego, wytworzy się podciśnienie zasysające olej do komory spalania silnika. Co wtedy? Łańcuch, a często również napinacz i koła zębate trzeba będzie wymienić.
Uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych
Przyczyną zwiększonego poboru oleju mogą być także uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych lub pierścieni tłokowych. Niestety wymiana zarówno jednych, jak i drugich elementów jest skomplikowana, czasochłonna i przez to kosztowna, ale jednocześnie nieunikniona. Zwlekanie z naprawą skutkuje dalszymi problemami z silnikiem.
Niewłaściwy olej silnikowy
Na koniec został najbardziej błahy z opisywanych dotychczas powodów – wlanie oleju niedostosowanego parametrami do wymogów producenta pojazdu. Jeżeli olej będzie miał zbyt małą lepkość albo nie zostanie wymieniony w terminie zgodnym z zaleceniami, może dojść do zatkania kanalików olejowych i w efekcie do widocznego ubytku płynu w misce olejowej.