Uszkodzony bądź zużyty katalizator jest sporym problemem każdego posiadacza samochodu. Jak najlepiej rozwiązać problem?
Katalizator, a tak naprawdę konwerter katalityczny jest podstawowym elementem układu wydechowego, a ich obecność jest obowiązkowa od wielu lat. Głównym zadaniem konwertera katalitycznego jest oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji. Możliwe jest to dzięki zastosowaniu wewnątrz katalizatora metali szlachetnych takich jak: platyna, rod bądź pallad, które wchodzą w reakcje ze spalinami wydostającymi się z komory spalania silnika. Efektem reakcji jest znaczące zmniejszenie ilości szkodliwych substancji w spalinach pojazdu. Wnętrze katalizatora przypomina strukturę plastra miodu- składa się z kanalików. Z zewnątrz konwerter katalityczny wygląda jak metalowa puszka. Katalizatory możemy podzielić na dwa typy (podział ze względu na materiał wykorzystany do ich budowy): katalizatory metalowe wyposażone w blok metalowy oraz katalizatory ceramiczne wyposażone w blok ceramiczny. W starszych pojazdach konwerter katalityczny znajdował się pod podłogą auta. W nowszych jednostkach miejsce uległo zmianie, przez co katalizator znajdziemy zaraz za kolektorem wydechowym. Dlaczego? Obecne normy są bardzo rygorystyczne przez co producenci zmuszeni są do maksymalnego podniesienia efektywności pracy katalizatora. Dzięki umiejscowieniu zaraz przy kolektorze wydechowym spaliny trafiające do katalizatora mają znacznie wyższą temperaturę, a co za tym idzie praca katalizatora skutkuje większym oczyszczeniem spalin.
Objawy uszkodzenia katalizatora
Najczęściej spotykanym objawem uszkodzonego bądź zużytego katalizatora jest znaczący spadek mocy oraz charakterystyczny dźwięk dobiegający z okolic konwertera katalitycznego. Dodatkowo w wielu przypadkach niepoprawna jego praca sygnalizowana jest pojawieniem się kontrolki CHECK ENGINE na desce rozdzielczej naszego pojazdu. W takim przypadku nie pozostaje nam nic innego jak udanie się do profesjonalnego warsztatu zajmującego się układami wydechowymi.
Regeneracja katalizatora czy to dobry pomysł?
Niestety wymiana katalizatora na nowy dedykowany do naszego pojazdu to duży wydatek sięgający w niektórych przypadkach nawet paru tysięcy złotych. Alternatywa jest oddanie zużytego bądź uszkodzonego katalizatora do regeneracji. Przed jego oddaniem należy zdawać sobie sprawę, że jeżeli nasz katalizator został uszkodzony w sposób mechaniczny istnieje ryzyko, że warsztat specjalizujący się w regeneracji katalizatorów odmówi wykonania usługi. W takim przypadku pozostaje Nam wyszukanie odpowiedniego skupu katalizatorów i jego sprzedanie. Jeżeli katalizator nie nosi śladów mechanicznych nic nie stoi na przeszkodzie, aby poddać go procesowi regeneracji. Pamiętajmy, że wybierając firmę, której chcemy powierzyć nasz konwerter katalityczny sugerujmy się nie tylko ceną, ale przede wszystkim opinia innych klientów oraz gwarancją na udzielaną usługę. Proces regeneracji katalizatora jest stosunkowo prosty i skupia się do jego otworzenia, wymiany wkładu w zależności od technologii wykonania: wkładu metalowego bądź ceramicznego, a następnie jego ponownym zamknięciu. Pamiętajmy, że proces ponownego zamknięcia wiązać się będzie z koniecznością spawania obudowy katalizatora. Cena przeprowadzania procesu regeneracji katalizatora jest na pewno o połowę mniejsza niż zakup nowego dedykowanego katalizatora do naszego pojazdu.