Zadanie sprzęgła jest pozornie proste – rozłącza napęd pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Bez niego niemożliwa byłaby zmiana biegów ani płynne ruszanie lub zatrzymywanie się bez wyłączenia napędu. Trzeba jednak pamiętać, że ma ono określoną żywotność i po pewnym czasie wymaga wymiany. Jak można rozpoznać kończące się sprzęgło?
Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, sprzęgło – w samochodach bez dwumasowego koła zamachowego – rozłącza napęd pomiędzy kołem zamachowym zamontowanym na wale korbowym a skrzynią biegów. Dzięki temu pojazd płynnie rusza z miejsca, może się zatrzymać np. na światłach bez konieczności wyłączenia jednostki i oczywiście zmieniać biegi. Ze względu na swoją lokalizację oraz na obciążenie, sprzęgło co jakiś czas wymaga wymiany.
Żywotność sprzęgła
Jego żywotność zależy przede wszystkim od miejsc, po których poruszamy się samochodem – czy będzie to wyłącznie miasto, czy trasa, czy np. tereny górzyste; od obciążenia – np. jak często zdarza nam się ciągnąć przyczepkę za autem oraz od stylu jazdy – sportowa jazda powodujące duże przeciążenia bardzo szybko zużywa sprzęgło. Nie bez znaczenia jest także jakość zamontowanej części – im lepsze wykonanie, tym dłuższa trwałość.
Sprzęgło, w zależności od wyżej wymienionych czynników, może przetrwać od 40 do nawet 200 tys. km, chociaż ten ostatni wynik jest zazwyczaj trudny do osiągnięcia.
Problemy ze sprzęgłem – objawy
Jeśli sprzęgło się kończy, da się to zauważyć. Przede wszystkim pojawiają się problemy z podjazdem na wzniesienia, ospałość albo szarpanie przy ruszaniu, słabsze przyspieszanie ze względu na ślizganie się tarczy sprzęgła, brzydki zapach przypominający spaleniznę odczuwalny w kabinie, uczucie twardszego pedału sprzęgła, szum słyszalny podczas wciskania sprzęgła oraz problemy z przełączeniem biegu trwające początkowo przez kilka sekund.
Wymiana – całość czy części?
Te wszystkie objawy świadczą o tym, że sprzęgło trzeba będzie za chwilę wymienić na nowe. Pamiętajcie – zaleca się kupienie całego kompletu sprzęgła, bo to najbezpieczniejsze rozwiązanie. Za pracę mechanika zapłacicie tyle samo, czy wymienicie tylko np. łożysko oporowe, czy wszystkie elementy, a samo łożysko może wystarczyć na kilka tygodni. Po tym czasie samochód znowu wyląduje w warsztacie i trzeba będzie jeszcze raz pokryć koszty robocizny. To się po prostu nie opłaca.
Ile kosztuje wymiana sprzęgła?
Za nowy komplet sprzęgła zapłacicie kilkaset złotych w zależności od modelu samochodu. Nie warto inwestować w używane sprzęgła z demontażu – lepiej od razu kupić fabryczne urządzenie, które na pewno trochę pojeździ.
Największa kwota związana z wymianą sprzęgła to koszt pracy mechanika. Dlaczego? Ponieważ na taką naprawę trzeba poświęcić co najmniej kilka godzin – demontaż skrzyni biegów, wymiana uszczelki, oleju przekładniowego itp. wymagają czasu. Nie da się jej raczej przeprowadzić w warunkach domowych, dlatego trzeba zapłacić około kilkuset złotych za robociznę.