Dystanse to metalowe elementy, które zakłada się między felgę a piastę, zwiększając tym samym rozstaw kół. Dlaczego stosuje się takie rozwiązanie? Jak dobrać odpowiednie dystanse do swojego samochodu? I jakie są zalety oraz wady zmiany parametrów geometrii zawieszenia?
Na początek parę słów wyjaśnienia dla tych, którzy nie wiedzą, czym w ogóle są dystanse. Dystanse, to metalowe elementy w kształcie walca, które montuje się pomiędzy felgą a piastą. Dzięki temu zwiększa się rozstaw kół – wysuwa się je w stronę obrysu nadkola. Ma to przede wszystkim poprawić wygląd pojazdu – dać bardziej dynamiczny efekt – dlatego na wstawienie dystansów decydują się głównie fani tuningu. Dodatkowo taki zabieg poprawia stabilność pojazdu, ale, tu uwaga, zmienia również parametry geometrii zawieszenia.
Plusy i minusy dystansów do kół
Na plus możemy zatem zaliczyć stabilność prowadzenia samochodu oraz ciekawy efekt wizualny. A co z minusami? Minusem będzie wspomniana zmiana parametrów geometrii zawieszenia, czyli coś co wymaga dokładnego sprawdzenia i poprawy, o ile ta w ogóle będzie możliwa w danym modelu. Do tego dochodzą modyfikacje nacisku jednostkowego na daną oponę wpływające albo pozytywnie, albo negatywnie na właściwości jezdne auta. Oprócz tego pojawiają się zwiększenia nacisku na zawieszenie skutkujące szybszym zużyciem poszczególnych podzespołów.
Czy zatem warto montować dystanse? Na to pytanie trzeba sobie samemu odpowiedzieć. Na pewno w trakcie przeprowadzania takiego tuningu należy zachować zdrowy rozsądek.
Jak dobrać dystanse do swojego auta?
Zdrowy rozsądek łączy się tu z kwestią doboru dystansów – zbyt szerokie mogą np. spowodować wystawanie koła poza obrys nadkola, co jest w Polsce nielegalne i grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Właśnie z tego względu należy sprawdzić odległość pomiędzy krawędzią opony a obrysem nadkola – najlepiej w kilku miejscach – i na tej podstawie ocenić wielkość dystansów. Trzeba również pamiętać, aby wziąć pod uwagę kwestię pracy amortyzatora, tak, żeby po zamontowaniu wałków opona nie obcierała o nadkole.
Jeżeli już zakładacie dystanse, powinny to być elementy dobrej jakości. Czyli jakie? Najlepiej jak najlżejsze, precyzyjnie wykonane (idealnie wycentrowane otwory, mocne gwinty) i wytrzymałe. W tym wypadku warto postawić na znane marki. Ceny za parę zaczynają się od około 100 zł.
Dystanse – budowa
Wspomnijmy jeszcze o tym, w jaki sposób zbudowane są dystanse. To zazwyczaj walce o budowie przelotowej, które montuje się długimi śrubami do felg i piast. Przeważnie mają maksymalnie 1,5 cm szerokości, chociaż zdarzają się i grusze, zakładane bezpośrednio do piasty.
Warto mieć na uwadze, że najcieńsze nie wymagają zastosowania kołnierzy centrujących, zaś te montowane do piast albo mają nagwintowane otwory do śrub mocujących felgi, albo posiadają wystające szpilki umożliwiające założenie dystansów.