• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Ochrona samochodu przed korozją

Na karoserii większości samochodów wcześniej lub później pojawiają się ogniska rdzy. Mówi się, że są modele aut, a wręcz całe marki, które korodują już po kilku latach od zakupu. Jakie miejsca można uznać za szczególnie podatne na korozję? Co zrobić, żeby ochronić pojazd przed rdzą? I jak reagować wtedy, gdy się już pojawi?

Korozja to wróg wielu kierowców – zmagają się z nią zarówno właściciele starszych, jak i nowszych samochodów. Najczęściej ogniska rdzy pojawiają się na błotnikach, nadkolach, progach, w dolnej części drzwi, przy wlewie paliwa, na kielichach przedniego zawieszenia, na dolnej części maski i klapy bagażnika, a także pod ozdobnymi listwami. Ale to nie wszystko. Korozja występuje również tam, gdzie jest niewidoczna na pierwszy rzut oka, czyli na elementach układu wydechowego oraz zawieszenia. Co można zrobić, żeby zminimalizować ryzyko pojawienia się rdzy?

Mycie i czyszczenie samochodu

Najważniejszym sposobem zapobiegania korozji jest regularne mycie i woskowanie samochodu. Im częściej karoseria pokryta będzie błotem i kurzem, tym większa szansa, że pojawią się na niej rdzawe plamy. Oprócz cotygodniowego czyszczenia warto raz na kilka miesięcy pokryć nadwozie warstwą wosku, która stanowi dodatkowe zabezpieczenie. Uwaga tylko na polerowanie – jeżeli wykorzystuje się elektryczną polerkę, należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić lakieru.

Przy myciu samochodu powinno się również kontrolować stan uszczelek. Gdy będą nieszczelne, spowodują przedostawanie się wilgoci i tym samym zwiększą ryzyko wystąpienia korozji.

Uwaga na wilgoć

Tak jak szkodliwa jest wilgoć dla karoserii, tak samo będzie niekorzystna dla podwozia. Jeśli w samochodzie nie ma gumowych dywaników, które chronią podłogę przed wodą i błotem pośniegowym, warto je dokupić. Nadmiar wody może bowiem wpływać na rdzewienie powierzchni pod wykładziną. W przypadku, gdy dosłownie czuć wilgoć we wnętrzu, powinno się zastosować specjalne środki do jej eliminacji albo regularnie włączać klimatyzację.

Sposoby na ochronę podwozia przed rdzą

Skoro już mowa o elementach podwozia, należy zaznaczyć, że podwozie również da się umyć. Co prawda raczej nie robi się tego na standardowych myjniach ręcznych, ale automatyczne już zazwyczaj mają taką opcję do wyboru. W ramach dodatkowego zabezpieczenia można samodzielnie lub korzystając z usługi w profesjonalnym warsztacie, zastosować środki do ochrony podwozia w aerozolu. Nakłada się je na oczyszczone – i co ważne – dobrze osuszone elementy takie jak części układu wydechowego, śruby mocujące, oczka przewodów masowych itp.

Co zrobić, gdy zauważysz rdzę?

A co jeśli korozja już się pojawiła? Wówczas warto jak najszybciej usunąć ognisko rdzy. W tym celu oczyszcza się konkretne miejsce, a następnie wykorzystuje lakier do zaprawek i ochronny lakier akrylowy. Jeżeli korozja zajęła już większy obszar, można użyć specjalnego zmywacza do korozji, żywicy z utwardzaczem oraz szpachli samochodowej. W niektórych przypadkach najlepszym sposobem na pozbycie się rdzy będzie wymiana elementu na nowy – tak zazwyczaj robi się np. z tłumikiem albo progami.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej