• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Ochrona samochodu przed korozją

Na karoserii większości samochodów wcześniej lub później pojawiają się ogniska rdzy. Mówi się, że są modele aut, a wręcz całe marki, które korodują już po kilku latach od zakupu. Jakie miejsca można uznać za szczególnie podatne na korozję? Co zrobić, żeby ochronić pojazd przed rdzą? I jak reagować wtedy, gdy się już pojawi?

Korozja to wróg wielu kierowców – zmagają się z nią zarówno właściciele starszych, jak i nowszych samochodów. Najczęściej ogniska rdzy pojawiają się na błotnikach, nadkolach, progach, w dolnej części drzwi, przy wlewie paliwa, na kielichach przedniego zawieszenia, na dolnej części maski i klapy bagażnika, a także pod ozdobnymi listwami. Ale to nie wszystko. Korozja występuje również tam, gdzie jest niewidoczna na pierwszy rzut oka, czyli na elementach układu wydechowego oraz zawieszenia. Co można zrobić, żeby zminimalizować ryzyko pojawienia się rdzy?

Mycie i czyszczenie samochodu

Najważniejszym sposobem zapobiegania korozji jest regularne mycie i woskowanie samochodu. Im częściej karoseria pokryta będzie błotem i kurzem, tym większa szansa, że pojawią się na niej rdzawe plamy. Oprócz cotygodniowego czyszczenia warto raz na kilka miesięcy pokryć nadwozie warstwą wosku, która stanowi dodatkowe zabezpieczenie. Uwaga tylko na polerowanie – jeżeli wykorzystuje się elektryczną polerkę, należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić lakieru.

Przy myciu samochodu powinno się również kontrolować stan uszczelek. Gdy będą nieszczelne, spowodują przedostawanie się wilgoci i tym samym zwiększą ryzyko wystąpienia korozji.

Uwaga na wilgoć

Tak jak szkodliwa jest wilgoć dla karoserii, tak samo będzie niekorzystna dla podwozia. Jeśli w samochodzie nie ma gumowych dywaników, które chronią podłogę przed wodą i błotem pośniegowym, warto je dokupić. Nadmiar wody może bowiem wpływać na rdzewienie powierzchni pod wykładziną. W przypadku, gdy dosłownie czuć wilgoć we wnętrzu, powinno się zastosować specjalne środki do jej eliminacji albo regularnie włączać klimatyzację.

Sposoby na ochronę podwozia przed rdzą

Skoro już mowa o elementach podwozia, należy zaznaczyć, że podwozie również da się umyć. Co prawda raczej nie robi się tego na standardowych myjniach ręcznych, ale automatyczne już zazwyczaj mają taką opcję do wyboru. W ramach dodatkowego zabezpieczenia można samodzielnie lub korzystając z usługi w profesjonalnym warsztacie, zastosować środki do ochrony podwozia w aerozolu. Nakłada się je na oczyszczone – i co ważne – dobrze osuszone elementy takie jak części układu wydechowego, śruby mocujące, oczka przewodów masowych itp.

Co zrobić, gdy zauważysz rdzę?

A co jeśli korozja już się pojawiła? Wówczas warto jak najszybciej usunąć ognisko rdzy. W tym celu oczyszcza się konkretne miejsce, a następnie wykorzystuje lakier do zaprawek i ochronny lakier akrylowy. Jeżeli korozja zajęła już większy obszar, można użyć specjalnego zmywacza do korozji, żywicy z utwardzaczem oraz szpachli samochodowej. W niektórych przypadkach najlepszym sposobem na pozbycie się rdzy będzie wymiana elementu na nowy – tak zazwyczaj robi się np. z tłumikiem albo progami.

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?
W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?
więcej
Skutki zbyt późnej wymiany filtra powietrza
Filtr powietrza odpowiada za przechwytywanie zanieczyszczeń z powietrza, które później trafia do silnika. Ten łatwo dostępny, tani i prosty w wymianie element ma bardzo duży wpływ na prawidłową pracę jednostki napędowej. Jak często powinno się wstawiać nowy filtr? Średnio raz do roku w trakcie przeglądu lub raz na 15 do 20 tysięcy przejechanych kilometrów. A co się stanie, jeżeli wydłużymy czas użytkowania filtra?
więcej
Sportowe tłumiki samochodowe – jakie warto kupić?
Sportowe tłumiki samochodowe mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jedni twierdzą, że basowy pomruk silnika jest wart inwestycji w tłumik, inni uważają, że głośne dźwięki w aucie na dłuższą metę są męczące, dlatego nigdy nie zdecydowaliby się na wymianę tłumika w swoim samochodzie. Jeżeli należycie do tej pierwszej grupy – chcecie poprawić brzmienie jednostki napędowej i jednocześnie wpłynąć na wygląd pojazdu – przeczytajcie, które marki są szczególnie warte uwagi.
więcej