• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić uwagę przy zakupie nowych opon?

Opony kupuje się raz na kilka lat – wtedy, kiedy ulegną zużyciu. I dopiero wtedy kierowca zaczyna się zastanawiać, czym się różnią poszczególne modele i dlaczego jeden komplet kosztuje nawet kilkaset złotych więcej niż drugi. Żeby rozwiać Wasze wątpliwości, dziś piszemy o tym, jak kupić dobre opony i na co zwrócić szczególną uwagę, wybierając konkretną markę.

Opony zimowe lub letnie czy raczej wielosezonowe? Takie, które są ciche czy niekoniecznie? Bieżnik symetryczny, asymetryczny czy kierunkowy? Klasa ekonomiczna, średnia czy premium? Wybór jest naprawdę duży. Pozostaje jeszcze jedno pytanie – kiedy w ogóle powinno się wymienić opony na nowe?

Kiedy wymienić opony na nowe?

Zacznijmy od tego, w którym momencie warto rozważyć zakup nowego kompletu gum. Niestety nie da się wprost powiedzieć, ile kilometrów trzeba mieć na liczniku albo od ilu lat użytkować opony, żeby wymagały wymiany. Odwołajmy się zatem do zapisów prawnych. W przypadku opon letnich bieżnik może mieć minimum 1,6 mm. Wbrew pozorom to naprawdę mało, bo już przy 3 mm da się odczuć pogorszenie właściwości gum. Wówczas zwiększa się również ryzyko aquaplaningu – utraty przyczepności podczas jazdy po powierzchni pokrytej wodą.

W przypadku opon zimowych prawo zakłada tak samo, czyli minimum 1,6 mm bieżnika. To już ryzykowne, bo nawet 4 mm praktycznie uniemożliwia jazdę po śniegu. Aby ułatwić ocenę wysokości bieżnika, producenci często stosują specjalne znaczniki pokazujące, że zostały jeszcze wspomniane 4 mm i wymagane 1,6 mm.

Warto jednak mieć na uwadze, że bieżnik to nie wszystko. Opony można używać maksymalnie przez 5 lat od daty produkcji. Oczywiście nikt nie dostanie mandatu za jazdę na sześcioletnich gumach. Długość tego okresu wynika przede wszystkim z twardnienia gumy – im twardsza, tym gorsze właściwości opon.

Właściwości opon zimowych i letnich

Czym są wspomniane właściwości? To amortyzacja wstrząsów, umożliwienie zmiany kierunku jazdy, przenoszenie przyczepności i siły hamowania na drogę oraz zachowanie trakcji. Dodatkowe cechy zależą już bezpośrednio od rodzaju gum. Opony letnie powinny zachowywać trakcję i przyczepność na suchej oraz na mokrej drodze. Wersje zimowe muszą sobie poradzić w dużo trudniejszych warunkach, to znaczy nie tylko na suchej i mokrej nawierzchni, lecz także na tej pokrytej śniegiem lub lodem.

Opony zimowe/letnie oraz wielosezonowe

Zanim kupi się nowy komplet gum, warto się zastanowić, czy potrzebujecie modeli sezonowych, czy wystarczą Wam wielosezonowe. Niewątpliwie sezonowe mają lepsze właściwości, bo są dostosowane do konkretnych warunków, za to wielosezonowe to spora oszczędność. Pamiętajcie – opony uniwersalne sprawdzą się wyłącznie w miejscach, gdzie panują łagodne zimy. Patrząc na ostatnie lata, bez problemu można jeździć na wielosezonówkach np. w dużych polskich miastach, ale na pewno nie sprawdzą się one w rejonach górskich. Tu jeszcze jedna uwaga – w niektórych północnych krajach wymaga się korzystania z opon zimowych, więc jeżeli planuje się zagraniczne podróże, lepiej wyposażyć się w odpowiednie gumy.

Jaki rodzaj bieżnika będzie najlepszy?

Kiedy już zdecyduje się, jaki rodzaj opon będzie najlepszy do danego samochodu – i dla kierowcy – pozostaje kwestia rodzajów bieżnika. Na rynku dostępne są trzy z nich: asymetryczny, symetryczny oraz kierunkowy. Bieżnik asymetryczny to taki, który jest różny po obu stronach opony. Ma bardzo dobrą przyczepność, dlatego należy do najchętniej wybieranych. Gumy z bieżnikiem symetrycznym są najtańsze, ale jednocześnie mają niską jakość, dlatego sprawdzają się wyłącznie do jazdy po mieście. Bieżnik kierunkowy przypominający swoim kształtem literę V będzie nie tylko zapewniał doskonałą przyczepność, lecz także utrzymanie trakcji, ale za to okaże się dość głośny. W zasadzie to, na który się zdecydujecie, zależy wyłącznie od indywidualnych preferencji.

Klasa opon

Na koniec zostaje jeszcze klasa opon. Najtańsze gumy, czyli te zaliczane do klasy ekonomicznej, przeznaczone są przede wszystkim do niewielkich miejskich aut. Jeżeli szuka się właśnie czegoś takiego, warto postawić na Dębice, Kormorany czy Barumy. W klasie średniej dominują marki takie jak: Hankook, Firestone, Falken oraz Uniroyal. Opony należące do tej klasy to: doskonały stosunek jakości do ceny, dobre lub bardzo dobre właściwości, a także bezpieczeństwo jazdy nawet w trudniejszych warunkach. Klasa premium, jak sama nazwa wskazuje, to najnowocześniejsze gumy przystosowane do każdych warunków pogodowych. Jeśli chcecie kupić najlepsze opony, postawcie na marki: Michelin, Continental, Bridgestone, Goodyear albo Pirelli.

Katalizator a filtr cząstek stałych – podobieństwa i różnice
Wielu kierowców nadal uznaje układ wydechowy za jeden z prostszych i mniej istotnych układów w samochodzie. Niesłusznie. Warto pamiętać, że odpowiada on nie tylko za oczyszczanie spalin z toksycznych substancji, lecz także ma wpływ na działanie jednostki napędowej. Między innymi w wyniku tego nieco lekceważącego podejścia niektórzy utożsamiają katalizator z filtrem cząstek stałych i odwrotnie. Tymczasem to dwa różne podzespoły, które więcej dzieli niż łączy.
więcej
Zakup samochodu po chiptuningu – warto czy nie warto?
Chiptuning to stosunkowo prosty sposób na zwiększenie osiągów silnika – do 10% w stosunku do wartości wyjściowych w przypadku silników bez doładowania i do 20% przy jednostkach z turbosprężarką albo kompresorem. Ten rodzaj modyfikacji zyskuje na popularności, ale trzeba pamiętać, że ingerencja w oprogramowanie w niektórych przypadkach może być ryzykowna. Czy warto kupować samochody po chiptuningu, czy lepiej unikać takich modeli?
więcej
Cztery najbardziej awaryjne czujniki w samochodzie
We współczesnych samochodach nie brakuje różnego rodzaju czujników informujących kierowcę nie tylko o kwestiach związanych z właściwą lub niewłaściwą pracą jednostki napędowej, lecz także o działaniu systemów bezpieczeństwa, a nawet o niedomknięciu klapki wlewu paliwa. Większość z nich jest niestety podatna na awarie. Które są szczególnie narażone na uszkodzenia i ile kosztuje ich wymiana?
więcej