• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić uwagę przy zakupie nowych opon?

Opony kupuje się raz na kilka lat – wtedy, kiedy ulegną zużyciu. I dopiero wtedy kierowca zaczyna się zastanawiać, czym się różnią poszczególne modele i dlaczego jeden komplet kosztuje nawet kilkaset złotych więcej niż drugi. Żeby rozwiać Wasze wątpliwości, dziś piszemy o tym, jak kupić dobre opony i na co zwrócić szczególną uwagę, wybierając konkretną markę.

Opony zimowe lub letnie czy raczej wielosezonowe? Takie, które są ciche czy niekoniecznie? Bieżnik symetryczny, asymetryczny czy kierunkowy? Klasa ekonomiczna, średnia czy premium? Wybór jest naprawdę duży. Pozostaje jeszcze jedno pytanie – kiedy w ogóle powinno się wymienić opony na nowe?

Kiedy wymienić opony na nowe?

Zacznijmy od tego, w którym momencie warto rozważyć zakup nowego kompletu gum. Niestety nie da się wprost powiedzieć, ile kilometrów trzeba mieć na liczniku albo od ilu lat użytkować opony, żeby wymagały wymiany. Odwołajmy się zatem do zapisów prawnych. W przypadku opon letnich bieżnik może mieć minimum 1,6 mm. Wbrew pozorom to naprawdę mało, bo już przy 3 mm da się odczuć pogorszenie właściwości gum. Wówczas zwiększa się również ryzyko aquaplaningu – utraty przyczepności podczas jazdy po powierzchni pokrytej wodą.

W przypadku opon zimowych prawo zakłada tak samo, czyli minimum 1,6 mm bieżnika. To już ryzykowne, bo nawet 4 mm praktycznie uniemożliwia jazdę po śniegu. Aby ułatwić ocenę wysokości bieżnika, producenci często stosują specjalne znaczniki pokazujące, że zostały jeszcze wspomniane 4 mm i wymagane 1,6 mm.

Warto jednak mieć na uwadze, że bieżnik to nie wszystko. Opony można używać maksymalnie przez 5 lat od daty produkcji. Oczywiście nikt nie dostanie mandatu za jazdę na sześcioletnich gumach. Długość tego okresu wynika przede wszystkim z twardnienia gumy – im twardsza, tym gorsze właściwości opon.

Właściwości opon zimowych i letnich

Czym są wspomniane właściwości? To amortyzacja wstrząsów, umożliwienie zmiany kierunku jazdy, przenoszenie przyczepności i siły hamowania na drogę oraz zachowanie trakcji. Dodatkowe cechy zależą już bezpośrednio od rodzaju gum. Opony letnie powinny zachowywać trakcję i przyczepność na suchej oraz na mokrej drodze. Wersje zimowe muszą sobie poradzić w dużo trudniejszych warunkach, to znaczy nie tylko na suchej i mokrej nawierzchni, lecz także na tej pokrytej śniegiem lub lodem.

Opony zimowe/letnie oraz wielosezonowe

Zanim kupi się nowy komplet gum, warto się zastanowić, czy potrzebujecie modeli sezonowych, czy wystarczą Wam wielosezonowe. Niewątpliwie sezonowe mają lepsze właściwości, bo są dostosowane do konkretnych warunków, za to wielosezonowe to spora oszczędność. Pamiętajcie – opony uniwersalne sprawdzą się wyłącznie w miejscach, gdzie panują łagodne zimy. Patrząc na ostatnie lata, bez problemu można jeździć na wielosezonówkach np. w dużych polskich miastach, ale na pewno nie sprawdzą się one w rejonach górskich. Tu jeszcze jedna uwaga – w niektórych północnych krajach wymaga się korzystania z opon zimowych, więc jeżeli planuje się zagraniczne podróże, lepiej wyposażyć się w odpowiednie gumy.

Jaki rodzaj bieżnika będzie najlepszy?

Kiedy już zdecyduje się, jaki rodzaj opon będzie najlepszy do danego samochodu – i dla kierowcy – pozostaje kwestia rodzajów bieżnika. Na rynku dostępne są trzy z nich: asymetryczny, symetryczny oraz kierunkowy. Bieżnik asymetryczny to taki, który jest różny po obu stronach opony. Ma bardzo dobrą przyczepność, dlatego należy do najchętniej wybieranych. Gumy z bieżnikiem symetrycznym są najtańsze, ale jednocześnie mają niską jakość, dlatego sprawdzają się wyłącznie do jazdy po mieście. Bieżnik kierunkowy przypominający swoim kształtem literę V będzie nie tylko zapewniał doskonałą przyczepność, lecz także utrzymanie trakcji, ale za to okaże się dość głośny. W zasadzie to, na który się zdecydujecie, zależy wyłącznie od indywidualnych preferencji.

Klasa opon

Na koniec zostaje jeszcze klasa opon. Najtańsze gumy, czyli te zaliczane do klasy ekonomicznej, przeznaczone są przede wszystkim do niewielkich miejskich aut. Jeżeli szuka się właśnie czegoś takiego, warto postawić na Dębice, Kormorany czy Barumy. W klasie średniej dominują marki takie jak: Hankook, Firestone, Falken oraz Uniroyal. Opony należące do tej klasy to: doskonały stosunek jakości do ceny, dobre lub bardzo dobre właściwości, a także bezpieczeństwo jazdy nawet w trudniejszych warunkach. Klasa premium, jak sama nazwa wskazuje, to najnowocześniejsze gumy przystosowane do każdych warunków pogodowych. Jeśli chcecie kupić najlepsze opony, postawcie na marki: Michelin, Continental, Bridgestone, Goodyear albo Pirelli.

Dlaczego niektórzy wycinają katalizatory?
Żywotność katalizatorów szacuje się na około 200 tys. km. Jeśli urządzenie nie było wymieniane, po pewnym czasie może przestać działać prawidłowo. W efekcie na kokpicie zapala się kontrolka „check engine” sygnalizująca niską wydajność reaktora katalitycznego. Gdy tak się stanie, jedynym sposobem na naprawę awarii jest wymiana na nowy. Niektórzy, chcąc uniknąć konieczności zakupu drogiego podzespołu, po prostu wycinają katalizator. Czy takie działanie ma sens?
więcej
Najciekawsze wydechy w samochodach
Wydech w samochodzie pełni nie tylko funkcję związaną z odprowadzaniem spalin, lecz także może być elementem dekoracyjnym. Tak dzieje się zwłaszcza w przypadku sportowych modeli aut, które z założenia mają wyglądać nietypowo. W których pojazdach zamontowano wyjątkowo ciekawe końcówki wydechów?
więcej
Tłumiki sportowe – zalety i wady
Tłumiki sportowe montuje się po to, żeby uzyskać ciekawsze brzmienie silnika, poprawić walory wizualne samochodu, a przy tym – w niektórych przypadkach – podnieść nieco moc jednostki napędowej. Taki tuning ma wielu zwolenników, ale zanim się go wykona, warto wiedzieć, co może się z tym wiązać.
więcej