• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Na co zwrócić uwagę, kupując samochód z silnikiem benzynowym?

O ile niektórzy kierowcy świadomie unikają jeżdżenia samochodami wyposażonymi w silniki wysokoprężne, o tyle raczej trudno znaleźć zdecydowanych przeciwników jednostek benzynowych. Benzyniaki uchodzą za mniej awaryjne oraz jednocześnie za tańsze w naprawie niż diesle. Czy to oznacza, że łatwiej jest znaleźć używane auto z silnikiem benzynowym w bardzo dobrym stanie? Niestety nie, bo ciągle można się natknąć na nieuczciwych sprzedawców. Na co zatem zwrócić uwagę, kupując samochód w benzynie?

Właściwa eksploatacja auta wyposażonego w silnik benzynowy, pamiętanie o regularnych przeglądach, niezwlekanie z naprawianiem bieżących drobnych awarii i terminowa wymiana płynów sprawia, że jednostka benzynowa może przejechać bez poważnych remontów setki tysięcy kilometrów. Gorzej, gdy kierowca niespecjalnie dba o pojazd. Wówczas nawet benzyniaki, które są powszechnie uznawane za trwalsze i wytrzymalsze niż diesle, mogą ulegać awariom. Jeżeli planujecie zakup samochodu, dokładnie sprawdźcie jego stan. Szczególnie uważajcie na:

Widoczne wycieki i zanieczyszczenia

Pierwszy poważny sygnał alarmowy dla kupującego to ewentualne wycieki w okolicy filtra oleju, miski olejowej albo bloku silnika. Dobrze działająca jednostka napędowa powinna być sucha i zakurzona. Dlaczego zwracamy uwagę na tę drugą kwestię? Ponieważ zazwyczaj jeszcze gorszy jest silnik wyczyszczony na błysk. Najczęściej dokładne mycie jednostki wskazuje na próbę ukrycia poważnych problemów. Uwaga również na zanieczyszczenia pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli dostrzeżecie maź lub osad w tym miejscu, lepiej zrezygnujcie z zakupu auta. Te zabrudzenia mogą świadczyć o problemach z uszczelką pod głowicą. Podobnie zresztą jak bąbelki widoczne w zbiorniczku płynu wyrównawczego – ich obecność należy sprawdzać po uruchomieniu jednostki napędowej.

Problem z odpaleniem samochodu lub utrzymywaniem obrotów

Skoro już o odpalaniu silnika mowa, to jakiekolwiek problemy z natychmiastowym rozruchem albo z utrzymaniem obrotów na stałym poziomie również powinny spowodować zapalenie się czerwonej lampki ostrzegawczej. Być może winny jest akumulator albo rozrusznik, które nie będą drogie w naprawie, ale równie dobrze problem może być efektem awarii przepustnicy czy układu elektrycznego, a za doprowadzenie ich do dobrego stanu zazwyczaj trzeba sporo zapłacić.

Zmieniony kolor dymu z rury wydechowej

Uwaga również na kolor dymu z rury wydechowej. Biały dym, o ile nie pojawia się w mroźny poranek, może sugerować uszkodzenie układu chłodzenia albo nawet pęknięcie uszczelki pod głowicą, czarny najczęściej łączy się z awarią sondy lambda lub zbyt dużą ilością nagaru we wtryskiwaczach, szary oznacza problem z układem paliwowym, zaś niebieski – z pierścieniami tłokowymi, uszczelniaczami zaworów albo turbosprężarką.

Niepokojące dźwięki

Niepokojące powinny być także wszelkie podejrzane dźwięki. Nie dajcie sobie wmówić, że nietypowe stukania, metaliczne szuranie czy klekotanie są normalne dla danego typu jednostki napędowej. Mogą one świadczyć o zużyciu łańcucha rozrządu, awarii sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego lub skrzyni biegów. Przy prawidłowo działających silnikach nie powinny się pojawiać żadne dźwięki poza tymi wynikającymi z ich pracy.

Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Jeżeli w trakcie sprawdzania poziomu oleju zauważycie, że płyn zmienił kolor, zazwyczaj zakładacie, że pora go wymienić. Nic w tym dziwnego. Panuje powszechne przekonanie, zgodnie z którym czarnoszary odcień oleju silnikowego jest równoznaczny z jego zużyciem. Czy rzeczywiście ciemny olej trzeba jak najszybciej zastąpić nowym? Kiedy ten płyn eksploatacyjny może zmienić barwę? Dlaczego zdarza się, że czernieje od razu po zalaniu?
więcej
Samochód z instalacją LPG – jak przygotować auto do zimy?
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów w Polsce aktualnie – stan na 2022 rok – zarejestrowanych jest ponad 2,5 miliona samochodów zasilanych LPG. To ponad 13 procent wszystkich aut osobowych jeżdżących po krajowych drogach. Mimo tych ogromnych liczb wielu kierowców nadal nie wie czy pojazdy na gaz przygotowuje się do zimy tak jak te na benzynę lub ropę, czy inaczej. O czym należy pamiętać zanim temperatury spadną poniżej zera, jeżeli ma się zamontowaną instalację LPG?
więcej
Przechowywanie opon – podstawowe zasady
O ile nie korzystacie z opon wielosezonowych nazywanych również całorocznymi, dwa razy do roku ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne musicie wymienić ogumienie a później gdzieś bezpiecznie przechować to używane do tej pory. Niektórzy decydują się składowanie opon w warsztacie – za stosunkowo niewielką opłatą można je tam zostawić i nie martwić się o konieczność transportu oraz znalezienia miejsca do ich przetrzymywania. Inni po prostu przechowują letnie lub zimowe gumy w garażu. O czym należy pamiętać, jeżeli wybieracie tę ostatnią opcję?
więcej