• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Kontrola ciśnienia w oponach, w okresie zimowym

W nowszych samochodach producenci montują czujniki ciśnienia powietrza w oponach – aktualnie jest to obowiązkowe. Niestety, w mało których starszych pojazdach stosowano to rozwiązanie, dlatego jeśli ma się samochód bez czujników, trzeba ręcznie kontrolować wartość ciśnienia w ogumieniu. Zimą warto to robić dużo częściej niż w okresie letnim. Dlaczego? Ponieważ różnice temperatur mogą znacząco wpływać na zmiany tych parametrów.

Uchodzenie powietrza z opon

Zacznijmy od wyjaśnienia dlaczego powietrze z opon w ogóle uchodzi? Po pierwsze, mają na to wpływ czynniki termiczne. Po drugie, odpowiada za to uszkodzenie wentyla, opony, wkładki zaworowej albo obręczy. Po trzecie, to efekt przenikania powietrza przez gumę. Ten ostatni problem przez cały czas starają się wyeliminować producenci opon, stosując nowatorskie rozwiązania niwelujące ten proces. Na razie jednak nie stworzono efektywnej metody, dlatego pozostaje nam regularna kontrola poziomu ciśnienia.

Trzeba pamiętać, że spadki ciśnienia w oponach wpływają na pogorszenie ich właściwości jezdnych – właśnie z tego powodu, w samochodach bez czujników w kołach, ta kontrola napełnienia gum jest tak ważna. Ile wynosi średnia wartość spadku ciśnienia, jeśli temperatura otoczenia obniża się o 10 st. C?

Skoki temperatury a spadek ciśnienia w oponach

Aż 0,1 bara. Teoretycznie niewiele, w praktyce całkiem sporo. Wystarczy sobie wyobrazić, że standardowe ciśnienie w oponie to 2 bary przy temperaturze otoczenia w lecie, na poziomie 30 st. C. Jeśli temperatura w zimie spadnie do -10 st. C, ciśnienie spadnie razem z nią o 0,4 bara, czyli o 20% całkowitej prawidłowej wartości. A taki spadek już na pewno da się odczuć, nie tylko ze względu na pogorszoną przyczepność i sterowność, lecz także we wzroście zużycia paliwa.

Kiedy powinno się sprawdzać ciśnienie w oponach?

W związku z tym, zimą zaleca się sprawdzanie ciśnienia w oponach raz na tydzień, szczególnie jeżeli wybieracie się w trasę albo planujecie przejazd z dużym obciążeniem. W cieplejszych miesiącach można to robić raz na miesiąc, bo tu różnice temperatur nie są aż tak znaczące. Co istotne, pomiar zawsze przeprowadza się na zimnej oponie.

W przypadku samochodów parkowanych na zewnątrz w miesiącach zimowych, niektórzy stosują profilaktyczne zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara, jeśli zapowiadane są duże spadki temperatur. W momencie ocieplenia zalecany jest powrót do pierwotnych wartości, bo zbyt wysokie ciśnienie może wpłynąć na uszkodzenie opony.

Pamiętajcie, że niemal na wszystkich stacjach paliw znajdziecie kompresor, dzięki któremu w prosty sposób wyrównacie ciśnienie w oponach do odpowiedniego poziomu.

Jak najlepiej sprzedać katalizatory w 2025 roku? Nowa oferta dla klientów hurtowych DS AUTO
Jeśli prowadzisz skup złomu lub stację demontażu pojazdów i masz na stanie minimum 100 zużytych katalizatorów, mamy dla Ciebie propozycję, która pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać ich wartość. W DS AUTO wprowadziliśmy nowy system korzyści dla klientów hurtowych, dzięki któremu możesz liczyć na jeszcze lepsze warunki współpracy. Zasada jest prosta - im więcej sprzedajesz, tym więcej zyskujesz.
więcej
Czym jest system eSCOR?
Wiesz, w jaki sposób szacuje się ryzyko ubezpieczeniowe? Na jakiej podstawie określa się prawdopodobieństwo spowodowania szkody przez kierowcę? I jak to wpływa na wysokość składek na ubezpieczenie OC i AC? Od lutego 2023 roku możesz otrzymać ocenę ryzyka, korzystając z usługi eSCOR. Czym dokładnie jest eSCOR i jak działa?
więcej
Wszystko, co warto wiedzieć o zatrzymaniu prawa jazdy
Każdy kierowca, który znacząco przekracza prędkość lub w inny sposób łamie przepisy, musi się liczyć z tym, że w razie złapania przez policję może stracić prawo jazdy. Kiedy funkcjonariusze mają obowiązek zatrzymać prawo jazdy? Na ile zgodnie z przepisami powinni to zrobić? Jak odzyskać dokument? Na te i inne pytania odpowiadamy w tym artykule.
więcej