• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizatory – kompendium wiedzy

Jak sprawdzić obecność katalizatora w pojeździe?

Katalizator od wielu lat jest podstawowym elementem układu wydechowego każdego pojazdu. To właśnie dzięki jego obecności spaliny wydostające się z rury wydechowej posiadają o wiele mniej szkodliwych związków chemicznych. Do niedawna katalizator znajdował się pod podłoga pojazdu, jednak wprowadzenie zmian dotyczących norm emisji spalin spowodowałby przesunięcie miejsce montażu katalizatora. Obecnie konwerter katalityczny (inna nazwa katalizatora) montowany jest obok kolektora wydechowego. Dlaczego? Ponieważ spaliny wydostające się z komory spalania muszą pokonać mniejszy dystans zanim trafią do katalizatora, dzięki temu ich temperatura jest wyższa przez co praca katalizatora jest bardziej wydajna.

Z czego zbudowany jest katalizator i dlaczego jest usuwany?

Katalizator swoim kształtem przypomina metalową puszkę, których w nowoczesnych układach wydechowych sporo. Najważniejszym elementem katalizatora jest jego wnętrze, które strukturą przypomina plaster miodu. Do poprawnego funkcjonowania katalizatora potrzebna jest obecność metali szlachetnych takich jak chociażby: platyna, rod oraz pallad. To dzięki metalom szlachetnym możliwa jest reakcja chemiczna w której wyniku dochodzi do znaczącego zmniejszenia ilości szkodliwych związków w spalinach. W samochodach osobowych możemy spotkać dwa typy katalizatorów: ceramiczne oraz metalowe. Podział dokonywany jest na podstawie bloku wykorzystanego przy jego budowie: blok ceramiczny bądź metalowy. Niestety w przypadku awarii bądź zużycia katalizatora należy liczyć się ze sporym wydatkiem. Cena zakupu nowego dedykowanego katalizatora do naszego pojazdu to wydatek nawet paru tysięcy. To właśnie jeden z powodów dla których niektórzy posiadacze pojazdów decydują się na usunięcie katalizatora.

Obecność katalizatora. Jak sprawdzić?

Podstawowe sprawdzenie obecności katalizatora odbywać się powinno na zasadzie kontroli czy w miejscu przewidzianym przez producenta dla konwertera katalitycznego znajduje się metalowa puszka kształtem przypominająca katalizator. Jeżeli puszka została zlokalizowana należy jej się dokładnie przyjrzeć- w większości przypadków usunięcie katalizatora polega na jego otwarciu usunięciu wkładu ceramicznego bądź metalowego, a następnie zaspawaniu. W takim przypadku na obudowie metalowej puszki widoczne będą ślady spawania. Pamiętajmy, oryginalny katalizator nie będzie nosić śladów rozcinania oraz spawania! Kolejnym krokiem na sprawdzenie obecności katalizatora oraz poznania jego stanu technicznego jest analiza spalin pojazdu. W przypadku usunięcia katalizatora przekroczona zostanie dopuszczalna emisja spalin przez co pojazd będzie niezgodny z homologacją, a co gorsza prawdopodobne jest zatrzymanie jego dowodu rejestracyjnego chociażby podczas rutynowej kontroli przez policje bądź podczas badania diagnostycznego pojazdu.

Czy usunięcie katalizatora jest proste?

Patrząc z czysto mechanicznego punktu widzenia usunięcie katalizatora z pojazdu nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy zdemontować katalizator, wyciągnąć jego wkład, a następnie zamknąć i zamocować w układzie wydechowym. W przypadku wiekowych samochodów proces ten w zupełności wystarczy, jednak jeżeli nasz pojazd jest nowszy pojawią się problemy. Dlaczego? Ponieważ w większości przypadków przed i za katalizatorem umieszczona jest sonda lambda odpowiedzialna za pomiar spalin. W przypadku braku katalizatora jej odczyty powodować będą nierówną prace silnika i nie tylko. Usunięcie katalizatora w nowszych pojazdach wiążę się również z koniecznością przeprogramowania oprogramowania silnika.

Pamiętajmy, usunięcie katalizatora jest niezgodne z prawem!

 

Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej
Kiedy tuning jest niezgodny z prawem?
Tuning zgodnie z definicją to zmiana wyglądu samochodu i/lub jego parametrów technicznych w celu stworzenia unikatowego pojazdu. Jedni decydują się na przeróbki po to, żeby się wyróżnić z tłumu, dlatego stawiają przede wszystkim na modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Inni skupiają się na tym, czego nie da się zauważyć, np. na chip tuningu. Bez względu na to, jaki sposób ulepszeń wybierzecie, pamiętajcie, że niektóre zmiany są niezgodne z prawem. O jakich zmianach mowa?
więcej
Co można i warto samodzielnie wymienić w samochodzie?
Wielu kierowców boi się zrobić cokolwiek przy swoim samochodzie – wszystko, może poza uzupełnieniem płynu do spryskiwaczy, zleca profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ wydaje im się, że wykonanie jakichkolwiek czynności przy aucie wymaga nie tylko specjalnych umiejętności, lecz także narzędzi. Tymczasem niektóre wymiany oraz naprawy można łatwo i szybko przeprowadzić samodzielnie.
więcej