• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizatory – kompendium wiedzy

Jak sprawdzić obecność katalizatora w pojeździe?

Katalizator od wielu lat jest podstawowym elementem układu wydechowego każdego pojazdu. To właśnie dzięki jego obecności spaliny wydostające się z rury wydechowej posiadają o wiele mniej szkodliwych związków chemicznych. Do niedawna katalizator znajdował się pod podłoga pojazdu, jednak wprowadzenie zmian dotyczących norm emisji spalin spowodowałby przesunięcie miejsce montażu katalizatora. Obecnie konwerter katalityczny (inna nazwa katalizatora) montowany jest obok kolektora wydechowego. Dlaczego? Ponieważ spaliny wydostające się z komory spalania muszą pokonać mniejszy dystans zanim trafią do katalizatora, dzięki temu ich temperatura jest wyższa przez co praca katalizatora jest bardziej wydajna.

Z czego zbudowany jest katalizator i dlaczego jest usuwany?

Katalizator swoim kształtem przypomina metalową puszkę, których w nowoczesnych układach wydechowych sporo. Najważniejszym elementem katalizatora jest jego wnętrze, które strukturą przypomina plaster miodu. Do poprawnego funkcjonowania katalizatora potrzebna jest obecność metali szlachetnych takich jak chociażby: platyna, rod oraz pallad. To dzięki metalom szlachetnym możliwa jest reakcja chemiczna w której wyniku dochodzi do znaczącego zmniejszenia ilości szkodliwych związków w spalinach. W samochodach osobowych możemy spotkać dwa typy katalizatorów: ceramiczne oraz metalowe. Podział dokonywany jest na podstawie bloku wykorzystanego przy jego budowie: blok ceramiczny bądź metalowy. Niestety w przypadku awarii bądź zużycia katalizatora należy liczyć się ze sporym wydatkiem. Cena zakupu nowego dedykowanego katalizatora do naszego pojazdu to wydatek nawet paru tysięcy. To właśnie jeden z powodów dla których niektórzy posiadacze pojazdów decydują się na usunięcie katalizatora.

Obecność katalizatora. Jak sprawdzić?

Podstawowe sprawdzenie obecności katalizatora odbywać się powinno na zasadzie kontroli czy w miejscu przewidzianym przez producenta dla konwertera katalitycznego znajduje się metalowa puszka kształtem przypominająca katalizator. Jeżeli puszka została zlokalizowana należy jej się dokładnie przyjrzeć- w większości przypadków usunięcie katalizatora polega na jego otwarciu usunięciu wkładu ceramicznego bądź metalowego, a następnie zaspawaniu. W takim przypadku na obudowie metalowej puszki widoczne będą ślady spawania. Pamiętajmy, oryginalny katalizator nie będzie nosić śladów rozcinania oraz spawania! Kolejnym krokiem na sprawdzenie obecności katalizatora oraz poznania jego stanu technicznego jest analiza spalin pojazdu. W przypadku usunięcia katalizatora przekroczona zostanie dopuszczalna emisja spalin przez co pojazd będzie niezgodny z homologacją, a co gorsza prawdopodobne jest zatrzymanie jego dowodu rejestracyjnego chociażby podczas rutynowej kontroli przez policje bądź podczas badania diagnostycznego pojazdu.

Czy usunięcie katalizatora jest proste?

Patrząc z czysto mechanicznego punktu widzenia usunięcie katalizatora z pojazdu nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy zdemontować katalizator, wyciągnąć jego wkład, a następnie zamknąć i zamocować w układzie wydechowym. W przypadku wiekowych samochodów proces ten w zupełności wystarczy, jednak jeżeli nasz pojazd jest nowszy pojawią się problemy. Dlaczego? Ponieważ w większości przypadków przed i za katalizatorem umieszczona jest sonda lambda odpowiedzialna za pomiar spalin. W przypadku braku katalizatora jej odczyty powodować będą nierówną prace silnika i nie tylko. Usunięcie katalizatora w nowszych pojazdach wiążę się również z koniecznością przeprogramowania oprogramowania silnika.

Pamiętajmy, usunięcie katalizatora jest niezgodne z prawem!

 

Jak samodzielnie odgrzybić klimatyzację?
Obecnie chyba w każdym nowym samochodzie montuje się klimatyzację w standardzie. Jesteśmy na tyle przyzwyczajeni do tego rozwiązania, że oczekujemy go dosłownie w każdym aucie. W zasadzie trudno się dziwić. Wtedy, gdy na zewnątrz robi się gorąco, klimatyzacja gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo – zmniejsza ryzyko zasłabnięcia kierowcy ze względu na upał. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzacja wymaga regularnego odgrzybiania. Czy da się to zrobić w warunkach domowych?
więcej
Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej