• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Katalizatory – kompendium wiedzy

Jak sprawdzić obecność katalizatora w pojeździe?

Katalizator od wielu lat jest podstawowym elementem układu wydechowego każdego pojazdu. To właśnie dzięki jego obecności spaliny wydostające się z rury wydechowej posiadają o wiele mniej szkodliwych związków chemicznych. Do niedawna katalizator znajdował się pod podłoga pojazdu, jednak wprowadzenie zmian dotyczących norm emisji spalin spowodowałby przesunięcie miejsce montażu katalizatora. Obecnie konwerter katalityczny (inna nazwa katalizatora) montowany jest obok kolektora wydechowego. Dlaczego? Ponieważ spaliny wydostające się z komory spalania muszą pokonać mniejszy dystans zanim trafią do katalizatora, dzięki temu ich temperatura jest wyższa przez co praca katalizatora jest bardziej wydajna.

Z czego zbudowany jest katalizator i dlaczego jest usuwany?

Katalizator swoim kształtem przypomina metalową puszkę, których w nowoczesnych układach wydechowych sporo. Najważniejszym elementem katalizatora jest jego wnętrze, które strukturą przypomina plaster miodu. Do poprawnego funkcjonowania katalizatora potrzebna jest obecność metali szlachetnych takich jak chociażby: platyna, rod oraz pallad. To dzięki metalom szlachetnym możliwa jest reakcja chemiczna w której wyniku dochodzi do znaczącego zmniejszenia ilości szkodliwych związków w spalinach. W samochodach osobowych możemy spotkać dwa typy katalizatorów: ceramiczne oraz metalowe. Podział dokonywany jest na podstawie bloku wykorzystanego przy jego budowie: blok ceramiczny bądź metalowy. Niestety w przypadku awarii bądź zużycia katalizatora należy liczyć się ze sporym wydatkiem. Cena zakupu nowego dedykowanego katalizatora do naszego pojazdu to wydatek nawet paru tysięcy. To właśnie jeden z powodów dla których niektórzy posiadacze pojazdów decydują się na usunięcie katalizatora.

Obecność katalizatora. Jak sprawdzić?

Podstawowe sprawdzenie obecności katalizatora odbywać się powinno na zasadzie kontroli czy w miejscu przewidzianym przez producenta dla konwertera katalitycznego znajduje się metalowa puszka kształtem przypominająca katalizator. Jeżeli puszka została zlokalizowana należy jej się dokładnie przyjrzeć- w większości przypadków usunięcie katalizatora polega na jego otwarciu usunięciu wkładu ceramicznego bądź metalowego, a następnie zaspawaniu. W takim przypadku na obudowie metalowej puszki widoczne będą ślady spawania. Pamiętajmy, oryginalny katalizator nie będzie nosić śladów rozcinania oraz spawania! Kolejnym krokiem na sprawdzenie obecności katalizatora oraz poznania jego stanu technicznego jest analiza spalin pojazdu. W przypadku usunięcia katalizatora przekroczona zostanie dopuszczalna emisja spalin przez co pojazd będzie niezgodny z homologacją, a co gorsza prawdopodobne jest zatrzymanie jego dowodu rejestracyjnego chociażby podczas rutynowej kontroli przez policje bądź podczas badania diagnostycznego pojazdu.

Czy usunięcie katalizatora jest proste?

Patrząc z czysto mechanicznego punktu widzenia usunięcie katalizatora z pojazdu nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy zdemontować katalizator, wyciągnąć jego wkład, a następnie zamknąć i zamocować w układzie wydechowym. W przypadku wiekowych samochodów proces ten w zupełności wystarczy, jednak jeżeli nasz pojazd jest nowszy pojawią się problemy. Dlaczego? Ponieważ w większości przypadków przed i za katalizatorem umieszczona jest sonda lambda odpowiedzialna za pomiar spalin. W przypadku braku katalizatora jej odczyty powodować będą nierówną prace silnika i nie tylko. Usunięcie katalizatora w nowszych pojazdach wiążę się również z koniecznością przeprogramowania oprogramowania silnika.

Pamiętajmy, usunięcie katalizatora jest niezgodne z prawem!

 

Najczęstsze przyczyny awarii akumulatora
Wszystko już zapakowane, pasażerowie siedzą na swoich miejscach, nie pozostaje nic innego, jak wyruszyć w trasę. Odpalasz samochód i… nic się nie dzieje. To mało optymistyczny, ale niestety realny scenariusz. Praktycznie każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś mieć problemy z akumulatorem i to nie tylko w okresie zimowym. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii tego podzespołu?
więcej
Jak rozpoznać, że silnik w samochodzie nadaje się do remontu?
Nie da się powiedzieć, ile dokładnie kilometrów pokona samochód, zanim trzeba będzie przeprowadzić generalny remont silnika albo, co gorsza, wymienić jednostkę napędową. Dlaczego? Ponieważ bardzo dużo zależy od warunków eksploatacji auta, sposobu jazdy i jakości wlewanych płynów eksploatacyjnych. Co zatem może wskazywać na to, że silnik przestaje działać prawidłowo? Kiedy kierowcy powinna się zapalić czerwona lampka?
więcej
Sonda lambda – działanie, awaryjność, wymiana
Sonda lambda to czujnik odpowiadający za mierzenie poziomu tlenu w spalinach. Ten niewielki element układu wydechowego wpływa na pracę jednostki napędowej, dlatego jego ewentualna awaria może się okazać problematyczna. Jak dokładnie działa sonda lambda? Jakie są jej najczęstsze awarie? I o czym warto pamiętać, jeżeli chce się samodzielnie wymienić ten podzespół?
więcej