• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy da się zastąpić katalizator?

Katalizator to element budujący układ wydechowy. Zużywa się po 100, 200, a czasem nawet 300 tysiącach kilometrów. Wszystko zależy od stylu jazdy, rodzaju urządzenia oraz wykorzystywanego paliwa. Gdy katalizator jest uszkodzony, trzeba po prostu zamontować nowy. W związku z wysoką ceną katalizatorów i kosztami wymiany – od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy (Zobacz także : Ile kosztuje wymiana katalizatora ?) – wielu kierowców próbuje znaleźć tańsze rozwiązania. Czy w ogóle da się w jakiś sposób zastąpić katalizator?

Katalizator wygląda jak niewielka metalowa puszka, ale kryje w sobie bardzo cenny środek. Urządzenie wypełnione jest kanalikami, które pokryte są platyną, rodem i palladem – metalami szlachetnymi. Dzięki tym substancjom może oczyszczać spaliny ze szkodliwych związków chemicznych, a jednocześnie ograniczać ich emisję do atmosfery. Nowy katalizator ze względu na zawartość wspomnianych metali szlachetnych jest bardzo drogi – kosztuje nawet kilka tysięcy złotych. Dlatego jeśli urządzenie zużyje się lub ulegnie uszkodzeniu, właściciele pojazdów próbują znaleźć tańszą alternatywę pozwalającą szybko naprawić samochód.

Wycięcie katalizatora

Od razu należy zaznaczyć, że całkowite pozbycie się katalizatora albo zastąpienie go rurą lub strumienicą jest nielegalne. Mimo to zdarzają się sytuacje, kiedy kierowcy decydują się na taki krok.

Dlaczego nie warto decydować się na takie rozwiązanie ? Po pierwsze – kwestia legalności, po drugie głośność, po trzecie problemy z sondami lambda. Układ wydechowy, który został pozbawiony katalizatora – np. wycięto z niego środek, zostawiając samą obudowę – pracuje dużo głośniej, wydając przy tym głuchy pogłos. Po usunięciu katalizatora samochód zgłasza problem poprzez zapalenie kontrolki „check engine”. Jest to efekt działania sondy lambda. W pojazdach spełniających normy Euro 3 i wyższe montowano dwie sondy, jedną przed katalizatorem, a drugą tuż za. Ta druga w przypadku wycięcia katalizatora może sprawiać problemy, dlatego wówczas niektórzy próbują oszukać auto, stosując emulatory. Owszem, przynosi to oczekiwany efekt, ale nadal nie zastępuje usuniętego urządzenia.

Katalizator uniwersalny

Alternatywą dla kupna nowego katalizatora dostosowanego do modelu pojazdu może być nabycie katalizatora uniwersalnego. Takie urządzenie jest zdecydowanie tańsze niż oryginał. Trzeba mimo wszystko pamiętać, że „uniwersalne” nie znaczy dosłownie uniwersalne. Katalizator należy dopasować do kształtu poprzedniego urządzenia, koniecznie zwróćcie także uwagę na średnicę rur, pojemność silnika oraz dostosowanie do normy Euro.

Jeżeli katalizator zamontowano w kolektorze wydechowym, wymienia się wyłącznie wkład, ale wówczas koszt pracy mechanika jest dużo wyższy.

Katalizator uniwersalny ma jeden bardzo duży minus – zazwyczaj działa krócej niż jego oryginalna wersja. Może być również nieprawidłowo dopasowany do auta.

Zużyty katalizator – czy można go sprzedać?

Katalizator, który nie nadaje się już do użytku, da się sprzedać. Wystarczy wybrać punkt skupu – tam zostanie przeprowadzona wycena. Wartość urządzenia zależy od zawartości metali szlachetnych, ale zazwyczaj waha się od kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych. Z tego powodu lepiej nie zostawiać zużytego katalizatora u mechanika, tylko samodzielnie go sprzedać wybierając profesjonalnego odbiorcę.

Gdzie najbliżej możecie sprzedać katalizator aby nie stracić ?

Najbliższy skup, w którym otrzymacie bezpłatną wycenę znajdziecie na naszej liście partnerskich skupów, którym możecie zaufać –> KLIK

Możecie skorzystać także ze skupu wysyłkowego. Co to oznacza ? bez wychodzenia z garażu możecie sprzedać stary, zużyty katalizator za pomocą wybranego przez Was kuriera.

Zapraszamy do współpracy !

Czym jest brake fading?
Wyobraź sobie, że wciskasz pedał hamulca i nic się nie dzieje albo reakcja jest dużo wolniejsza niż zazwyczaj, a przed Tobą znajduje się inny samochód. Sytuacja robi się zwyczajnie niebezpieczna. Czym jest brake fading, czyli fading hamulców? Kiedy może do niego dojść? I co zrobić, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego zjawiska?
więcej
Jak i po co docierać nowe opony?
Kupiliście nowy komplet opon do swojego samochodu, bo w starych bieżnik pozostawiał wiele do życzenia. Skorzystaliście z pomocy mechanika, który założył świeże gumy na felgi a teraz planujecie dłuższą podróż. O czym powinniście pamiętać zanim wyruszycie w trasę? Że nowe opony wymagają dotarcia. Ile to trwa i czego w tym czasie należy unikać?
więcej
Kiedy samochód nie przejdzie badania technicznego?
Badanie techniczne to obowiązkowa kontrola stanu samochodu. Należy je przeprowadzać raz do roku w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Wyjątek stanowią nowe auta, w których pierwsze badanie wykonuje się przed upływem trzech lat od daty rejestracji. To, kiedy mija termin ważności przeglądu, można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo od niedawna w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli w CEPiK-u. Trzeba pamiętać, że diagnosta ma prawo nie przedłużyć badania, jeśli zauważy usterki wpływające na bezpieczeństwo jazdy. O jakich usterkach mowa?
więcej