• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy da się zastąpić katalizator?

Katalizator to element budujący układ wydechowy. Zużywa się po 100, 200, a czasem nawet 300 tysiącach kilometrów. Wszystko zależy od stylu jazdy, rodzaju urządzenia oraz wykorzystywanego paliwa. Gdy katalizator jest uszkodzony, trzeba po prostu zamontować nowy. W związku z wysoką ceną katalizatorów i kosztami wymiany – od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy (Zobacz także : Ile kosztuje wymiana katalizatora ?) – wielu kierowców próbuje znaleźć tańsze rozwiązania. Czy w ogóle da się w jakiś sposób zastąpić katalizator?

Katalizator wygląda jak niewielka metalowa puszka, ale kryje w sobie bardzo cenny środek. Urządzenie wypełnione jest kanalikami, które pokryte są platyną, rodem i palladem – metalami szlachetnymi. Dzięki tym substancjom może oczyszczać spaliny ze szkodliwych związków chemicznych, a jednocześnie ograniczać ich emisję do atmosfery. Nowy katalizator ze względu na zawartość wspomnianych metali szlachetnych jest bardzo drogi – kosztuje nawet kilka tysięcy złotych. Dlatego jeśli urządzenie zużyje się lub ulegnie uszkodzeniu, właściciele pojazdów próbują znaleźć tańszą alternatywę pozwalającą szybko naprawić samochód.

Wycięcie katalizatora

Od razu należy zaznaczyć, że całkowite pozbycie się katalizatora albo zastąpienie go rurą lub strumienicą jest nielegalne. Mimo to zdarzają się sytuacje, kiedy kierowcy decydują się na taki krok.

Dlaczego nie warto decydować się na takie rozwiązanie ? Po pierwsze – kwestia legalności, po drugie głośność, po trzecie problemy z sondami lambda. Układ wydechowy, który został pozbawiony katalizatora – np. wycięto z niego środek, zostawiając samą obudowę – pracuje dużo głośniej, wydając przy tym głuchy pogłos. Po usunięciu katalizatora samochód zgłasza problem poprzez zapalenie kontrolki „check engine”. Jest to efekt działania sondy lambda. W pojazdach spełniających normy Euro 3 i wyższe montowano dwie sondy, jedną przed katalizatorem, a drugą tuż za. Ta druga w przypadku wycięcia katalizatora może sprawiać problemy, dlatego wówczas niektórzy próbują oszukać auto, stosując emulatory. Owszem, przynosi to oczekiwany efekt, ale nadal nie zastępuje usuniętego urządzenia.

Katalizator uniwersalny

Alternatywą dla kupna nowego katalizatora dostosowanego do modelu pojazdu może być nabycie katalizatora uniwersalnego. Takie urządzenie jest zdecydowanie tańsze niż oryginał. Trzeba mimo wszystko pamiętać, że „uniwersalne” nie znaczy dosłownie uniwersalne. Katalizator należy dopasować do kształtu poprzedniego urządzenia, koniecznie zwróćcie także uwagę na średnicę rur, pojemność silnika oraz dostosowanie do normy Euro.

Jeżeli katalizator zamontowano w kolektorze wydechowym, wymienia się wyłącznie wkład, ale wówczas koszt pracy mechanika jest dużo wyższy.

Katalizator uniwersalny ma jeden bardzo duży minus – zazwyczaj działa krócej niż jego oryginalna wersja. Może być również nieprawidłowo dopasowany do auta.

Zużyty katalizator – czy można go sprzedać?

Katalizator, który nie nadaje się już do użytku, da się sprzedać. Wystarczy wybrać punkt skupu – tam zostanie przeprowadzona wycena. Wartość urządzenia zależy od zawartości metali szlachetnych, ale zazwyczaj waha się od kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych. Z tego powodu lepiej nie zostawiać zużytego katalizatora u mechanika, tylko samodzielnie go sprzedać wybierając profesjonalnego odbiorcę.

Gdzie najbliżej możecie sprzedać katalizator aby nie stracić ?

Najbliższy skup, w którym otrzymacie bezpłatną wycenę znajdziecie na naszej liście partnerskich skupów, którym możecie zaufać –> KLIK

Możecie skorzystać także ze skupu wysyłkowego. Co to oznacza ? bez wychodzenia z garażu możecie sprzedać stary, zużyty katalizator za pomocą wybranego przez Was kuriera.

Zapraszamy do współpracy !

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodzie
Układ chłodzenia odpowiada przede wszystkim za odprowadzanie nadmiaru ciepła i utrzymanie temperatury silnika na odpowiednim poziomie. Jeżeli dochodzi do awarii w elementach tego układu, skutki mogą być naprawdę poważne – w najgorszym wypadku jednostka napędowa ulega zatarciu. Jakie są zatem najczęstsze problemy z układem chłodzenia?
więcej
Dwumasowe koło zamachowe – działanie, awaryjność, naprawa
Dwumasowe koło zamachowe jest standardem w samochodach wyposażonych w silnik diesla. Aktualnie to jeden z obowiązkowych elementów, które muszą się znaleźć w pojazdach z jednostkami wysokoprężnymi. Czasami ten podzespół montuje się również w autach napędzanych benzyną – wtedy, gdy producent decyduje się na downsizing.
więcej
Drżenie silnika na biegu jałowym – przyczyny
Tak naprawdę każdy silnik lekko drży na biegu jałowym. Drżenie zauważalne jest szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych. Nie ma w tym nic dziwnego, o ile drgania nie są na tyle mocne, że wyraźnie odczuwa się je w kabinie samochodu. Dlaczego czasami się tak dzieje?
więcej