• Polski
  • Deutsch
  • Română
  • Slovenčina
  • Русский
  • Français
  • English

Wyszukaj na stronie

Baza wiedzy

Czy da się wyczyścić zapchany filtr DPF w warunkach domowych?

W filtrach cząstek stałych ze względu na ich funkcję i budowę może gromadzić się nadmierna ilość sadzy. Czasami usuwa się ona samoistnie – bez ingerencji kierowcy – w procesie wypalania DPF-a, czasami, gdy jest jej już naprawdę dużo, pozostaje regeneracja filtra albo wymiana podzespołu na nowy. Czy regenerację można przeprowadzić w warunkach domowych, żeby zaoszczędzić na naprawie?

Do niedawna filtry cząstek stałych były montowane głównie w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Teraz większość nowych aut zjeżdżających z linii produkcyjnych ma wstawione fabrycznie DPF-y, GPF-y lub FAP-y. W związku ze zwiększającą się liczbą pojazdów z filtrami stale rośnie także potrzeba napraw tych podzespołów. Wszystko przez to, że DPF-y mają tendencję do zapychania się – nadmiernego gromadzenia sadzy wewnątrz filtra.

Co można zrobić z zapchanym DPF-em?

Jak naprawić filtr DPF?

Opcji jest kilka. Można od razu kupić nowy element. W zależności od tego, ile chce się wydać, do wyboru są modele oryginalne lub zamienniki, które – o ile poszukacie wśród tych wysokiej jakości – będą tak samo dobre jak części montowane przez producenta.

Można także zdecydować się na profesjonalną regenerację. Nie brakuje tak zwanych pralni DPF-ów zajmujących się czyszczeniem filtrów. Najczęściej czyszczenie polega na wypalaniu wkładu w specjalnym piecu, dzięki czemu nagromadzona sadza zamienia się w popiół, który da się wydmuchać sprężonym powietrzem. Ten sposób jest sprawdzony, bezpieczny i stosunkowo niedrogi.

Czasami w ramach regeneracji filtrów cząstek stałych wymienia się całe wkłady – taki sposób stosuje się wtedy, gdy DPF jest bardzo mocno zapchany. To droższa opcja niż czyszczenie, ale nadal tańsza niż zakup nowego filtra.

Czy można wyczyścić DPF w domu?

A czy można wyczyścić DPF samodzielnie w warunkach domowych? Na rynku znajdziemy środki do czyszczenia filtrów cząstek stałych, które mają rozpuszczać nagromadzone osady. Są tanie i aplikuje się je bardzo łatwo – najpierw należy zdemontować czujnik ciśnienia albo temperatury z DPF-a, następnie włożyć wężyk aplikacyjny w miejsce czujnika, kolejno opróżnić puszkę z preparatem, a na koniec ponownie wstawić czujnik i uruchomić silnik na wolnych obrotach na co najmniej kwadrans. W praktyce takie działanie będzie skuteczne, ale zazwyczaj pomoże na krótko.

Niektórzy próbują oczyszczać filtr cząstek stałych, myjąc go np. myjką ciśnieniową albo sprężonym powietrzem. W pierwszym przypadku można doprowadzić jedynie do zniszczenia wkładu, w drugim – raczej nie ma co liczyć na dobre efekty, bo sadza nie zniknie pod wpływem samego powietrza.

Jeszcze inni decydują się na całkowite usunięcie zapchanego DPF-a, ponieważ nie chcą ponosić kosztów ani jego naprawy, ani wymiany. Przypominamy jednak, że wycięcie filtra cząstek stałych jest niezgodne z prawem i w razie wykrycia może skończyć się wysokim mandatem oraz odebraniem dowodu rejestracyjnego. Dodatkowo samochód bez filtra będzie emitował do atmosfery zanieczyszczenia, które wpływają na jakość powietrza.

Czy zatem da się wyczyścić DPF w domu? Tak, ale wyłącznie przy użyciu profesjonalnych preparatów. Trzeba tylko mieć na uwadze, że to działanie nie przynosi długotrwałych efektów. Zazwyczaj filtr dość szybko zapycha się ponownie, bo zanieczyszczenia nie są całkowicie usuwane.

Jak działają systemy ostrzegające w trakcie cofania?
Systemy wspomagające bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego powoli stają się standardem. Marki motoryzacyjne z jednej strony same wprowadzają kolejne innowacje, a z drugiej są zmuszane do wdrażania niektórych rozwiązań w związku ze zmieniającymi się przepisami. Jak jest z systemami ostrzegającymi w trakcie cofania?
więcej
Łopatki przy kierownicy – jak to działa?
Do niedawna łopatki przy kierownicy kojarzyły się wyłącznie z bardzo szybkimi luksusowymi samochodami albo z grami komputerowymi. Dziś można je dokupić do wielu różnych modeli aut – to rozwiązanie stało się ogólnodostępne. Pytanie tylko, czy faktycznie to wygodny element, czy wyłącznie efektowny gadżet. Jak używać łopatek przy kierownicy?
więcej
Paliwo E10 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej benzynie
Chociaż od pewnego czasu mówiło się, że od 1 stycznia 2024 roku benzyna E10 zastąpi Pb95, czyli format E5, część kierowców i tak była zaskoczona, gdy zobaczyła nowe oznaczenia. Czym charakteryzuje się paliwo E10? Kto może je tankować? I co zrobić, jeśli mimo wszystko chce się wlewać wersję E5?
więcej